
Woodward könyve a Trump elnökségről, és az "adminisztratív államcsíny" kulisszatitkai
Mondják, Bob Woodward a leghíresebb újságíró Amerikában, ami már csak azért is igaz, mert igazi hollywoodi legenda, Robert Redford szokta...
Ugye, mindannyiunkkal történt már olyan, hogy politikai, ízlésbeli vagy életvezetési vitába keveredtünk valamelyik rokonunkkal, barátunkkal, szomszédunkkal? S annyira különbözött a véleményünk, a következtetésünk a másikétól, hogy az volt az érzésünk, mintha nem is ugyanazt látnánk, nem is ugyanarról a dologról beszélnénk? Bizonyára igen. S mindez néha olyan abszurd, szürreális, hogy az ember az objektív realitás létét is megkérdőjelezi.
Hogy létezik-e egyáltalán tőlünk független valóság? Beau Lotto agykutató könyve minderre az olvasók jelentős része számára meghökkentő választ ad. „A válasz az, hogy nem a valóságot látjuk. A világ persze létezik, csak éppen nem azt látjuk. Azért nem olyannak látjuk a világot, amilyen, mert az agyunk nem erre fejlődött ki.” (Beau Lotto: Láss csodát. A valóság más szemmel. Libri Kiadó. 2017. 11.o.)
De ha nem a valóságot észleljük, akkor ugyan mi az, amiben biztosak lehetünk? A kötet minderre tudományos eredményekkel próbál feleletet adni. Csakhogy ezek nem feltétlenül megnyugtatóak. S a szerzőre nézve nem is feltétlenül a biztonságos egzisztencia garanciái.
Ha Beau Lotto az MTA valamelyik kutatóintézetében, a CEU-n vagy az ELTE-n dolgozna, bizonyára rákerült volna a Figyelő valamelyik listájára, Palkovics László talán az egész munkahelyét feleslegesnek ítélné, s a filozófusügyhöz hasonlóan még az ügyészség is rászállna. Nyomozók vizsgálgatnák a pályázati támogatásait. Az illiberális rezsimek nemigen szeretik az olyanokat, mint ő. De a karizmán alapuló populista tömegdemokrácia hívei sem rajonganak érte. Könyve tele van merész, politikai tartalmú hipotézisekkel és bizonyításokkal.
Bár Orbán Viktor elviekben akár magáénak is érezhetné Lotto alábbi szavait. „Miközben politikusaink a változatlan útvonalak fontosságát hangsúlyozzák, kultúráinkban gyakran bálványozunk vérbeli elhajlókat, Rosa Parkstól kezdve Oscar Wilde-on át egészen William Blake-ig, mivel csodáljuk az általuk választott új csapásokat, és hálásak vagyunk azokért – bár többnyire csak utólag, és jóval ritkábban az életükben….” (22.o.) Orbán is unortodox lázadónak tartja magát. De ez a kötet mégsem neki van szánva. „De persze ez is csak egy újabb mód arra, hogy elmagyarázzam, miért írtam meg ezt a könyvet: azért, hogy ön is különc legyen.” – állítja Lotto. (27. o.)
Márpedig Orbán és a politikusok többsége sok mindennek tekinthető, csak különcnek nem. S nem is kíván azzá válni. Ha pedig mégis az, nem úgy cselekszik, s mindenáron igyekszik eltitkolni. Melyik politikus akarná bevallani, hogy tipikus választóitól nagyon eltérően gondolkodik? Mikor pont azért alkalmazza közvélemény-kutatók, választási reklámpszichológusok, és beszédírók seregét, hogy kitalálja: mit akarnak a tömegek hallani?
A tömegek oroszlánrésze valóban a bizonyosságot keresi. Egy kísérlet a szimbolikus bizonyítéka, hogy az emberek többsége inkább hívő, mint kétkedő. A kötet 121. oldalán alábbi mondat olvasható vessző nélkül, háromdimenziós betűtípussal: „Hiszem ha látom.” A hiszem és a látom sokkal nagyobb karaktermérettel, mint a köztük lévő ha. Látszólag teljesen értelemszerű a mondat jelentése. De mégis: a tesztalanyok különböző mondatokat olvastak ki belőle. „Az emberek 46%-a az olvasta, ‘ha hiszem, látom’, 30%-a azt, hogy ‘hiszem, ha látom,’ 24%-a pedig azt, hogy ‘látom, ha hiszem’.” (122.o.)
Vagyis csak 30% olvasta ki a racionális gondolkodásmód mottójának tekinthető jelentést. Mindez viszont azt is jelentheti, az emberek több mint kétharmada csak akkor látja a dolgokat, ha egyben hiszi is. Tehát kizárólag olyan dolgokat hajlandó elfogadni, melyek egybevágnak a meggyőződésével. Nemigen hajlandó maga ellen beszélni, mentalitásának határait átlépni. Ebből fakad a megerősítési torzítás jelensége.
„A megerősítési torzítás az a hajlam, hogy oly módon észleljünk, amely megerősíti már meglévő nézőpontunkat. Jelen van mindenhol, a vitázási módszereinktől kezdve egészen addig, ahogyan a kapcsolatainkban és a munkánkban viselkedünk. Még arra is kihat, mire emlékezünk, és az önmagunkról alkotott (gyakran téves) nézeteinknek megfelelően formálja az emlékeinket. A fogalom nem korlátozódik az egyénekre, társadalmi csoportokra ugyanúgy alkalmazható. A kognitív torzítás ugyanúgy rányomja a bélyegét a politikai pártokra, a sovinizmusra, a sportolói szurkolótáborokra és a vallások híveire is. Ilyen torzítások olykor egész népek történelmét formálják, de ugyanez érvényes a nemekre is.”- véli Lotto. (152.o.)
A mű rámutat, hogyan formálja a kultúra az egyént. „A nyugati kultúrák az egyedi elemekre vagy „szembeötlő objektumokra” összpontosítanak, amelyek alapján magabiztosan dolgozhatják fel az információkat, ahogyan az egy kifejezetten individualista kultúrához illik is. A keleti kultúrákban viszont nagyobb hangsúlyt helyeznek a csoportokra és a közös célokra, ami miatt a figyelmük egy arcon nem annyira konkrét vonásokra irányul, hanem inkább a „régiókra.” – összegzi az észlelés frontján meglévő civilizációs különbségeket. (163-164.o.)
Ennek apropóján nem árt belegondolni: tényleg ennyire individualista volna a nyugati kultúra? Kívülről nézve valószínűleg igen. De aki benne van, s tudatosan vallja individualistának önmagát, gyakran érezheti úgy, hogy mindez az emberek többségénél csupán felszínes, az elit által beléjük szocializált igazodás, s a mélyben egészen különböző szándékok vannak. Évtizedeken át hitték: az egyéni jogokon alapuló nyugati demokráciák tömegbázisa szilárd.
Napjainkban viszont pont a fenti értékek megkérdőjelezése zajlik, ami nemcsak Magyarországon sikeres. Nyugat-Európa és Észak-Amerika országai alapvetően elitista demokráciák voltak. Az olyan intézkedések, mint a halálbüntetés eltörlése, az abortusz legalizálása, a szegregáció megszüntetése, a diszkriminációval szembeni fellépés, a bűnösnek vagy deviánsnak gondolt személyek jogainak védelme, az eutanázia törvénybe iktatása, többnyire nem népszavazással, hanem gyakran bírósági ítéletek révén kerültek a jogrendszerbe. A többséggel, illetve a többségi akaratot képviselő jogalkotással szemben alkotmányos ellensúlyt alkotó bíróságok ítéletei szélesítették a demokráciát. Gyakorlattá téve ama paradoxont, hogy a szabadságot gyakran épp a többséggel szemben kell megvédeni.
A nyugati demokrácia valósága sem az, amit látunk. Lényegében egy bűvészmutatványról van szó. A szabadelvű elit egy oroszlánszelídítő vagy kígyóbűvölő tehetségével vette rá a tömegeket, hogy eltűrjenek, toleráljanak olyan dolgokat, amit nagyon szívesen tiltottak volna. Mi több, időnként a törvényhozókat is sikerült rávenni arra, hogy választóik akaratával szemben határozzanak. Persze örvendhetünk annak, hogy – mint azt a 2012-es amerikai elnökválasztással egy időben tartott népszavazásokon történt – a tömegek az általuk korábban deviánsnak gondolt rétegeknek, kisebbségeknek (melegek, marihuána-fogyasztók) is megadják a szabadságot. De nem igazán megnyugtató, hogy a kisebbség joga a többség mindenkori hangulatától, jó-, vagy rosszkedvétől függ. Stabilabbnak tűnik egy olyan világrend, mely az egyén szabadságát a közösségtől, a kisebbség jogait pedig a többségtől függetlenül, sőt akár azokkal szemben is biztosítja.
E vonatkozásban azonban Lotto könyve nem szolgál jó hírekkel. A politikai cselekvés alapja mindinkább a hit, amely nem tűri a különcködést, a különbözést, az egyediséget és a szkepticizmust.
„Röviden tehát a világ ökológiája (a fizikai és a szociális is, és ezek együttesen formálják a személyes ökológiát) egyre bizonytalanabb lesz, ahogy mások cselekedeteinek a hatása mind közvetlenebbül érződik. E hatás mérséklése érdekében fokozódik a vallásosság, a „másságtól” való félelem, és általánosabban az ellenőrzés elvesztésétől való félelem (aminek jó példája a Brexit-szavazás az Egyesült Királyságban, illetve pontosabban Angliában). (192. o.)
Önmaguk megkérdőjelezése, felülvizsgálata jóval kevésbé tűnik e szemléletmódban alapértéknek.„Az ember mára olyan intézmények köré építette fel társadalmait, amelyek bizonyosságot adnak: bíróságok, kormányok, rendőrségek, és – ami a legszomorúbb – az oktatási rendszereink (még egyetemi szinten is), továbbá az azokban ható folyamatok. A politikában a „hátraarc” vagy „180 fokos fordulat” fogalmát mindig negatívan ábrázolják.”- fűzi hozzá. (263-264.o.)
A kataklizmák, földindulások légkörében a dogmák kétségbe vonása nem annyira jellemző, a tömegméretű szabadgondolkodáshoz nyugalom kell. „A vallás is a bizonytalanságot csökkenti a számunkra, és ez az egyik fő oka annak, hogy agyak milliárdjai értékelik oly szenvedélyesen azon feltevéseket, amelyeket feltétlen engedelmességet elváró hitrendszereik hirdetnek. A BBC egy 2014-es cikke arról számolt be, hogy a kifejezetten stabilnak számító országokban nagy arányban van jelen az ateizmus, míg azon a helyeken, ahol gyakoribbak a katasztrófák és természetközelibbek az életkörülmények, általában ‘moralizáló’ istenek dominálnak. E biztonság másik oldala azonban az, hogy a vallás a sajátjaira cseréli az ember feltevéseit, és szó szerint hitkérdést csinál abból, hogy az ember ne kérdőjelezze meg azokat.” – jegyzi meg. (264. o.)
Valószínűnek tűnik a közelmúlt eseményei alapján, hogy mindez nemcsak a természeti, de a politikai katasztrófákra is igaz. A reménytelennek tűnő, kétségbeejtőnek látszó szituáció kevésbé engedi az árnyalt vitát, a tárgyilagos alternatívaképzést. Akik pedig a katasztrófapszichózisra építik politikai jövőjüket, nem engedhetik, hogy a veszélyes fenyegetés múltán az emberek gondolkodását kevésbé determinálja az „országot megvédő” politikusba vetett hit. Így aztán politikai önérdekké válik, hogy a veszélytudatot akkor is fenntartsák, a társadalmat akkor is ezzel sokkolják, ha már nincs reális alapja.
A bigott hívők egyik kedvenc mondása, hogy zuhanó repülőgépen nincsenek ateisták. Persze ezt az ateisták nyilván vitatják. De még ha igaznak tartanánk, akkor sem lenne valami hízelgő az istenhitre (általában a kétely nélküli hitre) nézve. Ugyanis azt jelenti: a hitnek a kétkedők soraiban való drasztikus előretörése nyugodt, konszolidált társadalomban, érvalapú meggyőzéssel nem, csupán a halálfélelem, az életveszély bénítóan sokkoló atmoszférájában lehetséges. Amikor a kétkedő tudatot, az értelmet blokkolják az ösztönök.
A vallás bizonyos szempontból evolúciós termék. (Ami ironikus, hisz pont a legharciasabb bigottak tagadják leginkább az evolúciót.) Fajunkban is működik a túlélés, a létfenntartás, mint alapvető prioritás. Mikor pedig önerőből már nem tudjuk az életveszélyt kivédeni, ösztöneink akkor sem tudnak leállni: ha csődöt mondtunk, akkor keresnek valami „felsőbb hatalmat”, amely megmenthet bennünket. Nem mindenkinél van ez így, de nyilván sokaknál előfordulhat. Lotto idézett szavaiból mindenesetre ez derül ki.
Ugyanakkor a politikai és egyházi vezetők nemigen szoktak megelégedni a reménnyel, hogy életveszélybe kerülve, haláluk előtt a legtöbben úgyis megtérnek az ő hitükre. Nem csoda: a halott már nem szavaz, nem jár templomba, nem fizet egyházi adót. Így a politikai hit, a politizáló fundamentalista vallás legjobb esélye az, ha az emberekkel elhiteti: a teljes életük arról szól, hogy egy zuhanó gépen ülnek, s csak akkor maradnak életben, ha kritikátlanul hisznek abban, hogy kizárólag a mindenható politikai és/vagy egyházi hatalom védheti meg őket.
Mindennél áthallásosabb a honi viszonyokra nézve az, amit Lotto az oktatásról és kutatásról ír. „Nem mondhatom azt a PhD-diákomnak, vagy a nálam dolgozó fiatal kutatónak, hogy: „Ezt a felfedezést keddre kérem!” És a felfedezések értéke nem is számszerűsíthető dollárban kifejezve (legalábbis rövid távon nem), ezért teljesen téves megközelítés a hatékonyság növelésével próbálkozni a kreativitás maximalizálása céljából. Mégis, az oktatásban pontosan ez történik a kreativitással: kompetitív gazdasági modellbe erőltetik bele.” (287. o.) Itt adjuk át a szót az illetékes miniszternek: „Palkovics László konkrétumok említése nélkül megjegyezte azt is, hogy az utóbbi években az ország nagyon sok pénzt költött innovációra és kutatásokra; „ez azonban az eredményekben nem mutatkozott meg eléggé” – idézi a miniszter szavait az MTI.”
Mintha egyenesen ővele szállna vitába Lotto: „Nem lehet vitás, hogy szükség van a világon olyan helyre, ahol az ember nyugodtan lehet veszteséges, egyszerűen azért, mert a kreativitás rövid távon veszteséges (hosszú távon viszont nem az.) Úgy tűnik azonban, hogy a veszteségesség a legkevésbé kreatív intézményeink (a kormányok) kiváltsága. Pedig ha a vállalati hatékonysági modell alapján működtetünk egy intézményt (akár a nagyvállalkozások pénzügyi infrastruktúrája nélkül is) az csökkenti az egyetemekből származó kreativitást. Ennek eredményként a munka egyre inkább az alkalmazott kutatások irányába fog eltolódni, és egyre kevesebb lesz az alapkutatás és az alapvető felfedezés, amely utóbbiak haszna csak hosszabb távon realizálódik.” – fejti ki. (287-288. o.)
Nyilvánvalóan torz helyzetet teremt, hogy egy kormány, amely politikai alapon veszteséges újságokat, tévéket, focicsapatokat, cégeket, intézményeket támogat százmilliárdokkal, pont a tudományon kéri számon az eredményes működést. Ugyanez a paradoxon fokozottan igaz a szociális felfedezések, társadalmi innovációk, művészeti látásmódok világára. Sorra vonják meg, illetve eleve meg sem adják a támogatást az olyan civil, kulturális, nonprofit projekteknek, (mi több: különadóval sújtják azokat) amelynek nem illenek a kormányzat politikai költség-haszon célparamétereibe. Pedig hosszú távon a rendszerszintű túlélést az segíti, ha nem csak eltűröm, de egyenesen ösztönzöm, bátorítom, hogy lehülyézzenek, megbíráljanak, darabokra szedjenek. Ha valódi konfliktusokban edződöm acélossá.
Na, de mi is segíti a túlélést Beau Lotto szerint? Ő úgy véli: az alkalmazkodás. „A biológiai ihletésű lényeg a következő: alkalmazkodj vagy pusztulj!” (298. o.) Az alkalmazkodás szó – pozitív kontextusban – jó párszor előkerül a Lotto-műben. Ami viszont felvet egy kérdést. (Amit persze a maga szemszögét fejtegetve Lotto is próbál megválaszolni.) Önmagában érték az alkalmazkodás? Vagy az sem mindegy, mikor, mihez, kihez, és hogyan alkalmazkodunk? Ugyanis, ha az alkalmazkodás önérték, akkor a hazai köztisztviselők, közszolgálati újságírók, intézményvezetők, közbeszerzésre pályázók jelentős része kiválóan teljesít. De ugyanez elmondható a lakosság komoly hányadáról is.
A kisemberek milliói alkalmazkodtak Ferenc Józsefhez, Károlyi Mihályhoz, Kun Bélához, Horthyhoz, Rákosihoz, Kádárhoz, Antallhoz, Hornhoz, Gyurcsányhoz és Orbánhoz. Gyakran ugyanazok az emberek életük során hat-hétféle kormányt, rendszert is szemrebbenés és zokszó nélkül kiszolgáltak. S pont ők nézték fejcsóválva a rendszerrel szembeszálló, s emiatt tönkretett, másként gondolkodó írók, sajtómunkások, rendezők, szakértelmiségiek, tudósok, feltalálók üldözését és tönkretételét.
Papp László Tamás
Mondják, Bob Woodward a leghíresebb újságíró Amerikában, ami már csak azért is igaz, mert igazi hollywoodi legenda, Robert Redford szokta...
A csallóközi várost a rendszerváltás után közel 10 évig terrorizálta a helyi bűnszervezet, ami védelmi pénzt szedett, lányokat erőszakolt meg...
A kommunista rezsim titkosszolgálatai féltékenykedtek egymásra. Fedőcégeket is futtattak, de a cégvezetők lenyúlták a haszon egy részét. Mindebből a Háttérhalom...
Idén lesz harminc éve, hogy meghalt Szűcs Jenő, a huszadik század második felének egyik legnagyobb hatású magyar történésze. Életművében kiemelt...